sobota, 21 kwietnia 2012

Na północnym pograniczu cz.3

Prusowie nacierali, obrzucając ich oszczepami i ostrzeliwując z łuków. Pod gradem pocisków mazowszanie musieli się cofnąć, a ich konnica była bliska rozbiciu. To rozzuchwalio Prusów, natarli z jeszcze większym impetem, nie czekając na gotującą się do boju piechotę plemienną. I to był ich błąd...

Na początku 5 etapu sytuacja wyglądała tak:

Prusowie mieli pecha. Ostrzał mazowieckiej kawalerii się nie udał. Później było już tylko gorzej. Generał zrezygnował z wycofania przed walką i przyjął szarżę pancernych, w wyniku której musiał uciekać i został zdezorganizowany. Dwie jednostki łuczników zostały okrążone i wybite. Jedni oszczepnicy konni są zdezorganizowani. Jeszcze tylko 2 jednostki i przegrają... Ale nie wszystko stracone. Lekkie jednostki na skrzydłach, nienaruszona ciężka piechota oraz otwarta droga na wraże tyły oraz do obozu dają nadzieję na zwycięztwo.
Faza ostrzału
Lekkie jednostki nie nadają się do walki wręcz - są słabe i mają niskie morale. Jednak są ważnym elementem każdej armii - poprzez swoją mobilność i możliwość prowadzenia walki pociskowej zapewniają ochronę skrzydeł i umożliwiją rozbicie spójności wrogich formacji jeszcze przed zwarciem się linii ciężkozbrojnej piechoty. W fazie ostrzału ogień moga prowadzić jednostki obydwu graczy. Różnica jest taka, że aktywny gracz strzela za darmo, jego przeciwnik musi zapłacić 1 punkt akcji za każdą strzelającą jednostkę.
Cel...
Aktywny gracz jako pierwszy wykonuje ostrzał wybraną jednostką. Następnie może to zrobić jego przeciwnik, po czym znów gracz aktywny itd.
- Każda jednostka prowadzi ostrzał samodzielnie.
- Jedna jednostka może być celem wielu ostrzałów.
- Wszystkie efekty jednego ostrzału muszą być wprowadzone do gry, zanim zostanie przeprowadzony następny.
...pal...
Procedura ostrzału jest następująca: gracz wskazuje jednostkę strzelającą oraz cel ostrzału. Jednostka zdolna do prowadzenia ostrzału ma trzy parametry: Potencjał, Broń, oraz Zasięg. Potencjał to ilość kości którymi się rzuca. Broń to wartości, które liczą się jako trafienia. Zasięg - wiadomo - maksymalna odległość od celu. Rzuca się odpowiednią ilością kości - ilość wyrzuconych symboli Broni oznacza ilośc potencjalnych trafień. Potencjalnych, gdyż ofiara może się bronić, jeżeli ma pancerz. Za każde potencjalne trafienie rzuca się kostką - wynik mniejszy lub równy parametrowi Pancerza oznacza anulowanie trafienia. Pozostałe trafienia są zadawane - w ich efekcie jednostka może zostać zmuszona do wycofania, ucieczki, a nawet zostać wyeliminowana.
...ognia!!!
Ostrzał jest bardzo skuteczną i użyteczną bronią. Potrafi otworzyć drogę do udanego ataku wręcz, zatrzymać natarcie, a nawet doprowadzić do eliminacji dużo silniejszej jednostki, pod warunkiem, że odetniemy jej wszystkie drogi odwrotu. Lekka piechota jest niezastąpiona jeżeli chodzi o ochronę skrzydeł. Natomiast lekka konnica dzięki swej mobilności wymusza na przeciwniku rozdzielenie sił w celu ochrony pozostawionego z tyłu obozu.
Na zakończenie sytuacja z początku tury 6:
Zwarły się linie ciężkiej piechoty, bitwa wchodzi w decydującą fazę. Widać przewagę formacji regularnych Przemka. Jednak praca pruskich jednostek lekkich nie poszła na marne - wojskom mazowieckim z trudem przychodzi utrzymanie szyku, ich linia jest bardzo cienka a front wydłużony. Nie mają rezerw, a na dodatek są zagrożeni oskrzydleniem. Losy bitwy zależą teraz od wyniku walki wręcz ciężkiej piechoty. O tym w następnym wpisie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz